Tuesday, March 8, 2011

abahku

Abahku
Dalam usia selanjut ini abahku masih kuat bekerja. Kerja yang sangat berat. Mencari rezeki untuk keluarga. Itulah tanggung jawab. Itulah ibadat.

Abahku
Lelaki pertama yang aku kenali. Model lelaki terhebat selepas Rasulullah saw dalam hatiku. Pelindung dan paying dalam rimbunan yang penuh kasih sayang.

Abahku
Mengajarku supaya melihat… jangan bersuara dulu. X perlu bising-bising. Kemenangan akan bersama orang yang bersabar. Aku melihat sendiri keberkesanannya. Tetapi anakmu ini tidak menerima kuah curahanmu abahku. Anakmu ini selalu merungut dan terburu-buru dalam membuat tindakan.

Abahku
Allah menyerlahkan kasih sayangmu di kala aku sudah dewasa. Di usia engkau perlukan kami menemani usiamu. Suatu ketika dulu aku kehilanganmu lantaran kesibukanmu. Aku tidak pernah dibawa bersiar-siar. Malah bertemu abah jarang sekali. Wahai anak-anak… kau akan mengerti mengapa, bagaimana, di mana. Segalanya akan terjawab.

Abahku
Sekiranya kau pergi meninggalkanku, semoga Allah menempatkanmu di syurga. Kalau aku pergi dulu sebelummu semoga kita akan bertemu di sana nanti bersama orang-orang yang berbahagia. Tiada apa yang mampu kuberikan kepadamu. Semoga aku tergolong menjadi anak yang solehah yang menyenangkan hatimu selalu

No comments: