Saturday, February 26, 2011

CINTA OH CINTA



Kenapa Malaysia perlukan sangat penghibur? Cukup-cukuplah yang mana sudah tersedia.. Bila banyak sangat oenghibur maka hiburan pun mrlimpah ruah. Bila hiburan banyak maka kelalaian semakin memuncak. Bila hati dah lali dengan hiburan takut iman makin tak ketahuan.

Berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah. Tapi kalau salah memilihnya punah. Berhibur dengan berziarah sahabat handai dan jiran, berhibur dengan bersantai dengan keluarha, berhibur dengan beriadah, berhibur dengan melakukan hobi di masa lapang apa salahnya?

Hiburan yang saya maksudkan ialah hiburan yang melalaikan. Nyanyian yang memuja wanita dan mendewakan cinta manusia yang tidak halal, pergaulan tanpa batas agama, aktiviti-aktiviti yang menyumbang kepada maksiat dan dosa. Rasulullah bersabda “kalau kamu tidak malu, lakukanlah apa saja yang kamu suka”

Mungkinkah ada di Malaysia ini jaguh seperti Salehuddin al Ayyubi, Muhammad al Fateh, imam Syafei, Hambali, Hanafi, Maliki. Paling kurang pun berapa ramai pemuda atau pemudi yang menerbitkan rasa benci apabila melihat kemungkaran? Itulah selemah-lemah iman. Amat dibimbangi jika ada di antara kita merasa teruja dengan kemaksiatan yang berleluasa di sekeliling kita.

Islam amat merindui pemuda dan pemudi yang minta dinasihati. Merindui umat yang saling menghormati. Merindui perlumbaan mengejar kebaikan. Subhanallah. Indahnya…… Mulakan diri, keluarga, sahabat, masyarakat dan Negara. Tetapi alangkah lebih indah jika Negara lebih dahulu menjuarainya sebagaimana ajaran Rasulullah. Baginda telah meneladani kita dengan sikap baginda sebagai hamba, suami, anggota keluarga dan masyarakat, imam ketua angkatan perang dan pemimpin Negara, agama dan bangsa.

Orang yang hebat akan mengambil orang yang hebat sebagai ikutan. Manusia yang paling hebat tentulah Rasulullah saw. Selagi manusia hebat ini tidak diikuti tidak sehebat manalah orang yang hebat itu. Kita tidak perlu mencanang kehebatan kita. Kerrana Kehebatan itu akan mengiringi kita tanpa kita sedari secara sendirinya. Rasulullah qudwah hasanah

No comments: