Tuesday, July 6, 2010

AIR TERJUN


“Apakah yang paling jauh?”
Itulah masa telah lalu yang telah kita tinggalkan.
Saya mengimbas perkelahan di Burmis sebulan lalu. Walaupun saya galak berenang dan berkubang namun saya sempat berjeda merenung buih-buih halus lagi putih limpahan air yang deras menuruni cerun-cerun yang berliku. Di hati sedang mendendang lagu zaman kecilko yang masih hafal di nubari.

Airmu mengalir
Dari gunung jauh di sana
Bersih dan sejuknya
Sungguh indah di pandang nata
Kau tetap mengalir
Walau apa halangan tiba
Tak berhenti-henti
Hingga sampai di laut nanti
Masa juga kan berlalu tak menunggu kita
Gunakanlah sepenuhnya
Janganlah leka

Saya hadami lirik ringkas itu. Sejak alam ini diciptakan ia tidak pernah berehat dari mengalir. Taatnya makhluk yang bernama air terjun ini. Namun keindahan yang saya nikmati hari ini adakah akan turut dirasai generasi akan datang? Betapa ruginya jika khazanah ini musnah dek tangan-tangan manusia yang tidak berakhlak seterusnya mengancam segala kedamaian yang ada.

Air yang dingin terus singggah membasahi tubuh saya dan mengalir menuruti kehendak arus. Pergi dan terus hanyut menerusi lurah yang sentiasa mendepang. Begitulah setiap saat yang kita tempuh akan berlalu menjadi sejarah sama ada baik atau buruk. Sekiranya hari ini kita berbahagia bersama keluarga, hari ini akan bertukar semalam pada keesokan harinya. Ia terus menjauh. Yang tinggal hanya kenangan. Selamat Hari Lahir sahabatku Anak Lebai Salim. Semoga Allah merahmati hidup kita.

No comments: