Tuesday, July 6, 2010

SKILL



“Siapa yang buat teh ni? Manisnya bukan main lagi, tapi tehnya cair. Lain kali bubuh teh lebih sikit. Biar dia kaw.”

Saya terpinga. Selama ini abah tidak pernah komen apa pun. Saya tidak membiarkan abah yang cuba berbuat sesuatu kepada teh itu. Saya cuba melakukan apa yang sepatutnya. Teh panas adalah minuman kegemaran abah sejak muda lagi. Dalam sehari sekurang-kurangnya dua kali tibongnya perlu diisi.

Tak cukup dengan itu, abah turut ke dapur menolong saya memasak gulai. Apabila sudip berganti tangan saya hanya memerhati kelakuan abah. Walaupun tangan abah kasar dan sinonim hanya dengan tukul dan gergaji yang menjadi pencarian utama membesarkan sembilan orang anaknya tetapi begitu berseni mengacau rempah di dalam periuk.

“Waw, pandainya abah masak!”
“Ingat abah ni apa?”
“Abahla.” Saya tersenyum terus memerhati memberi sokongan.
“Ni baru gulai.” Abah membuat aksi teruja dengan masakan sendiri.
“Lain kali ikut macam mana abah buat.”
“Alaa… abah sajalah yang masak lepas ni. Senang. Abah nak rasa yang macam mana pun tak kisah.” Saya mengelat.
“Abeh, abah sajalah yang pandai?” Saya menyerigai. Hebat betul uslub teguran abah.

No comments: