Monday, March 8, 2010

Mengintai Hidayah Umar

Siapa yang tidak kenal tentang kebengisan Umar dan menjadi seteru ketat pada awal kedatangan Islam menjadi berubah dalam sekelip mata

Beliau sangat marah apabila mendapat berita Muhammad s.a.w menjadi utusan Allah menyebarkan Islam, Beliau membawa pedangnya hendak memenggal kepala Rasulullah. Dalam perjalanan beliau ditegur seorang rakan yang memberitahu beliau bahawa adiknya sedniri iaitu Fatimah dan suaminya Said bin Zaid telah memeluk Islam

Umar amat terkejut dan tersinggung dengan berita itu.Dengan perasaan yang sangat marah yang tidak tertahan-tahan beliau terus ke rumah Fatimah untuk memberi pengajaran kepada adiknya itu.

Dari luar kediaman Fatimah beliau mendengar adiknya membaca sesuatu yang pelik. Tanpa membuang masa beliau terus menyerbu masuk dan mahu memukul adik iparnya Said. Pukulannya tersasar sebaliknya mengenai Fatimah yang berusaha melindungi suaminya.

Melihat kepala adiknya berdarah beliau amat menyesal dan cuba berlembut dengan meminta ditunjukkan bahan yang dibaca oleh Fatimah.Itulah surah Taha yang menjadikan Saidina Umar lembut hati dan menyerah diri kepada Islam.

No comments: