Monday, March 8, 2010

Buah Tangan Dari YB


“Happy New Year’
Kanda mengukir senyum manis lalu memberi bungkusan plastic kecil berbunga-bunga berisi 2 biji limau. Kanda juga meninggalkan kad ucapan bertulisan cina kepada tauke ikan di market.
“YB kasi”
“Thank you ar”
Saya lihat wajah tauke itu berseri-seri menerima pemberian itu.
Saya mengikut beberapa kanda dan bonda menjelajahi pekan koboi bertemu dengan peniaga-peniaga berbangsa Cina menyampaikan buah tangan YB sempena Tahun Baru Cina. Kedai makan, farmasi, klinik, kedai cenderamata semuanya kami pijak. Yang paling tak tahan kedai nombor ekor pun turut tidak ketingalan. “Boleh ke erk?”.Kanda agak ragu tapi saya meyakinkannya. Barang siapa yang tahu hokum sebenar tolong catatkan di ruangan komen.
Pemberian itu tidaklah besar nilai pada zahirnya, namun menjadi insan yang terpilih untuk menjadi penerima adalah amat besar maknanya. Saya berpeluang merasainya apabila saya turut menjadi penerima buah limau dari seorang pemilik permis yang berbangsa India turut mengagih limau yang dihadiahkan dari rakan niaga yang berbangsa Cina.
“Mimpi Tanpa Keberanian Tidak akan Bermakna”. Kerja ni nampak je mudah. Tapi kalau tidak dipasak dengan kejituan mesti hampeh. (saya la tu) Malu tau. Macam buat kerja salah je. Saya lebih rela mengusung kotak-kotak limau dari berjumpa dengan orang-orang berkenaan itu. Jadi, kanda-kandalah yang jadi penyampai. Saya cuma perhatikan cara mereka berkerja yang pastinya akan saya simpan di kantong pengalaman.

No comments: