Tuesday, December 27, 2011

Round Abaut



Persimpangan sudah berpusing mengelilingi minda 360 darjah. Semuanya perlu diperhatikan untuk membuat keputusan seterusnya diambil tindakan.


Kalau dalam pekerjaan, semakin tinggi jawatan seseorang semakin berat pula tanggungjawabnya. Sebab itu gaji orang yang berjawatan tinggi mahal. Sesuai dengan tanggung jawabnya. Kita yang menjadi orang bawahan sering cemburu melihat tangga gaji orang atasan.


Persimpangan dalam keluarga pula adalah bab menjaga hati. Ditelan mati mak diluah mati bapak. Di antara pengorbanan dan terkorban. Apabila pengorbanan disalah gunakan menyebabkan ada yang terkorban. Air yang dicincang menjadi thunami yang membinasakan. Semoga Allah merahmati hubungan kita dalam bersaudara.


Dalam fitrah perhubungan pula ujian dan cabaran dengan kehadiran orang ketiga mahupun keseterusnya. Bumi mana tidak ditimpa hujan? Laut mana yang tidak bergelora? Manusia mana yang tidak membuat kesilapan? Segalanya adalah rencah penyeri dalam kehidupan. Manusia sukakan cabaran. Kalau permainan tiada cabaran pasti membosankan.


Bayangkan segalanya berhimpun di minda yang satu. Bagaimana kita hendak menghadapinya?. Di sinilah tahap keimanan orang yang beriman dinilai. Ujian tidak berlaku hanya kepada kesusahan. Kesenangan juga adalah ujian. Kita mengambil iktibar peristiwa yang menimpa kepada Qarun dan Fir'aun. Mereka tersungkur di dalam ujian kesenangan.


Kesyukuran di kala senang dan susah perlu diteruskan. Apa lagi yang boleh dilakukan sebagai hamba selain menzahirkan rasa kesyukuran kepada tuhannya. Tuhan yang memberi segala kenikmatan tanpa menilai kesyukuran dan kekufuran. Dia yang maha memberi. Dia yang maha berkuasa. Peliharalah kami dalam kasih sayangMu tuhan

No comments: