Thursday, December 29, 2011

berat



Saya selalu teringat pesan rasulullah bila melihat kemungkaran hendaklah kau cegah dengan tangan (kuasa). Kalau tidak mampu, dengan lidah. Kalau tidak mampu juga, dengan hati. Dengan hati itulah selemah-lemah iman.


Begitulah hakikat umat pada akhir zaman. Ramai, tetapi ibarat buih di lautan. Maksiat berleluasa di sekeliling kita tetapi tidak berani hendak mencegahnya. Malah apabila ada yang berani mencegahnya mulalah cacian dan cercaan lalu ditumpahkan. Kononnya dakwah tak kena cara dan sebagainya. Ya Rasul, bagaimana saya hendak bertemu denganmu dengan membawa seribu ketakutan ini?


Kasihnya saya pada sahabat yang tidak menjaga aurat dan meremehkan amanah. Dalam hati membuak-buak kata teguran dan amaran Allah. Namun segalanya terhijab. Bagaimana sayangku ini. Saya juga manusia berdosa. Namun saya juga berusaha memperbaiki diri dan ingin sekali beramai-ramai membaikinya bersama-sama.


Saya belajar sifat-sifat mulia dari mereka. Malah hati mereka lebih mulus dalam bersaudara. Tetapi sayangnya mereka meremehkan aurat. Kasihanilah kami ya Allah. Bantulah kami ya Allah. Saya tiada jawapan bila KAU tanyakan soalan mengapa saya tidak menegur dan memberitahu mereka ya Allah. Beratnya tanggungjawab ini

No comments: